tisdag 29 mars 2011

Pastadeg / Ravioli



1 dl Durumvete för varje ägg

Behöver inte vara svårare än så!!!
Till en Ravioli för 4 använder jag 4 ägg och 4 dl durum. Till en pasta rätt utan fyllning ökar jag mängderna

arbeta smidigt, för torr? tillsätt mer ägg, för kladdig? mer mjöl. Jag har ofta svartpeppar i, gillar det. Men basilika och vitlök är också gott!

Låt degen vila, väl plastad, i kyl, några timmar helst ( eller kvällen före). Jobba den smidig, helst i pastamaskin, men det går bra med en ihärdig kavel.)

Kavla ut smidig blank och fin deg på mjölat bord.
Pensla hela ytan med vatten, klicka ut valfri fyllning på halva ytan, vik nästa över.
tryck till runt kanterna och skär ut med en sporre.

Jag fyller gärna mina med en röra av ricotta och spenat, väl kryddat med chili, salt och peppar.

Koka dem i rikligt med saltat vatten tills de är mjuka
Servera i en god tomatsås eller för all del, gräddig sås med champinjoner och broccoli

1 kommentar:

  1. Tack för din smidiga förklaring! No fuzz. Nu ska jag göra egen pasta oftare.

    SvaraRadera