lördag 5 mars 2011

3 frågor till KRAV

Som ivrig förespråkare för ekologiskt och värnande om miljön stöter jag dagligen på mottugg, motstånd och ibland även egna tvivel.

Därför ställde jag 
3 frågor till KRAV

1. Är det helt uteslutet att dioxinförgiftat kött eller fisk kan vara KRAV- märkt?

Svar från Helena Bengtsson, på KRAV
Miljögifter är ett komplext problem i nordiska vatten. Främst gäller detta tungmetaller och dioxiner. Innan fisken kan KRAV-märkas måste en bedömning av beståndets belastning av miljögifter göras. Det kopplar till innehåll i fisken på så sätt att det inte får finnas halter i vattnet som kan ge för höga halter i fisken.

2. Kan någon medvetet sälja ej kravmärkta produkter som krav? tänker på kött i butikernas köttdiskar tex. Jag menar de kunde ju fiffla med datumen....finns minsta lilla möjlighet?

Svar från Helena Bengtsson, på KRAV
Det är inte tillåtet att göra det.

All KRAV-produktion kontrolleras i hela kedjan från lantbruket till förädlingen. Den kontrollen är kvalitétsäkrad för att fånga upp om någon KRAV-regel inte efterlevs i ett KRAV-företag. Men det finns ju aldrig i något sammanhang en fullständig garanti.

Om vi får vetskap om att KRAV-märket missbrukas så följer vi upp det.


3. Får verkligen tex kravmärkt frukt säljas i lösvikt? hur håller man i sär dem?
( denna frågan ställde jag mig själv då jag för ett tag sedan stötte på KRAV märkta Kivi på lösvikt i  min lokala Konsumbutik)


Svar från Helena Bengtsson, på KRAV
Det är bara butiker som är anslutna till KRAV som får hantera KRAV-frukt i lösvikt, de har då en kontroll av att de har nödvändiga rutiner och kunskap om den viktiga särhållningen mellan ekologisk och annan frukt. Reglerna kring särhållningen är viktiga för att det ska vara helt säkert att det du köper som KRAV-märkt verkligen är det!


1 kommentar:

  1. Helena Bengtsson berör halter i vattnet som ett kriterium för om fisken får KRAV-märkas. Det är dock inte halterna i vattnet som är kritiska, utan halterna i fiskens näringskedja. Det kan vara fråga om kontamination sedan länge tillbaka, som inte längre kan mätas i vattnet, utan eventuellt i sedimenten och via dem till näringskedjan (plankton, kräftdjur. småfisk)

    SvaraRadera