söndag 24 januari 2010

Viktigaste köksredskapen nr 2 termometer




Som näst viktigaste på min lista över viktigaste köksredskapen kommer termometern. Utan en bra termometer är du kokt:-). Under mina år i en köksbutik träffade jag mängder med matlagare som givit upp termometern. Enligt dem funkade de aldrig när de behövdes, eller så litade man inte på sin termometer.

Det är ju så tokigt, för en bra termometer är ovärderlig! Jag svimmar när jag läser recept där det står beräkna ca 1 timme per kg tex. Å vad galet. Alldeles för många lagar mat så. Inte konstigt att söndagssteken har tappat status. Hur sugen är man på en torr trådig skosula? Det är ju så synd, när det är så gott när det är bra gjort.

Men det är absolut inte bara steken som ska lagas med termometer. Är man mycket rutinerad kan man kanske lätt känna på köttbiten i stekpannan om dem är medium eller rare. Men handen på hjärtat hur många kan det? Eller fisken sjudandes på spisen eller bakandes i ugnen?

Några grader hit eller dit spelar otroligt stor roll. En skinkstek ska inte gå en enda grad över 75 grader, så är det bara ( men kan tom vara klar vid 70 grader det är en smaksak). Oavsett hur länge eller kort tid den stått i ugnen. Vid 75 grader är den klar, men går efter lite när du tagit ut den ur ugnen (ca 3 grader) så ta ut den vid 72 låt den stå på bänken och vila ordentligt innan du skär upp den så behåller den saften och kommer upp i rätt temperatur. Det är ju trist om man ödslat både tid och pengar på att marinera sin stek eller gnidit in dem med massor av härliga kryddor om den sedan är torr.

Det finns termometrar och termometrar. Väldigt många föredrar en analog termometer. Men är ju inte särskilt lätt att se skillnaden på 72 och 75 grader på en sådan. Många är också lite tjocka och långsamma. Vilket betyder att när den visar 80 grader så är kanske steken redan 86, inte så roligt.

En proffs termometer kostar runt 1000 lappen. De är överkurs i ett hemma kök. Just nu finns mängder av digitala termometrar på marknaden. Säkert flera bra. Min favorit kostar under 250 kr kommer från Sunartis och finns i välsorterade butiker. Det finns många liknande men få med så tunn udd, det gillar jag. Jag vill ju inte gräva hål i maten.

Skinksteken jag gjorde i går på ca 1kg stekte jag i 100 grader, efter nästan 3 timmar var den klar. Låter som lång tid men under tiden kan du ta en promenad, åka på gymmet eller ta ett par svängar i skidbacken.

Använd termometer mer och se vad som händer!

Lycka till!

på plats nr 3 kommer naturligtvis..........

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar