onsdag 20 januari 2010

Viktigaste köksredskapen nr 1 Stekpannan



På första plats på min lista kommer stekpannan.
Men inte vilken stekpanna som helst utan en gjutjärns panna.

För vad är det för mening med exklusivt kött, om det sedan bara kokar i pannan???

En stekpanna ska vara varm när du lägger i köttet ( som inte ska komma direkt från kylen).
På så sätt sluts porerna och saften stannar kvar i köttet. Ju sämre spis desto längre tar det innan pannan är het. Har du dessutom en belagd panna som kanske slagit sig lite är det stört omöjligt att göra köttet rättvisa.

Min favoritpanna är av gjutjärn, men med en emalj utanpå som gör att den går att diska med diskmedel, inte tar smak av andra livsmedel osv. Satsa på kvalitet så att du vet att emaljen sitter livet ut!

Även pannkakspannan ska vara av gjutjärn, för pannkaka steker vi på hög värme. Här är en ren gjutjärnspanna att föredra. För den kommer att fettas in mer och mer för varje gång som den används, och bara bli bättre och bättre för varje gång.

Med gjutjärn gör du också en insats för miljön, eftersom du bara
behöver köpa en enda. Inte får du i dig ämnen från släpplätt beläggningar heller.

Hm ja jag har ju 3(4), men det beror på att jag ofta steker 2 saker samtidigt. samt att den ena är med gjutjärnshandtag, perfekt för ugnen. Den tredje är en grillpanna som ger mig möjlighet att grilla inne. Snygga ränder blir det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar