lördag 26 februari 2011

Det finns gräddfil å så finns det Gräddfil!


Under många år har jag varit less på alt grynigare å grynigare gräddfil. Där det snarare är en regel än ett undantag att det ska rinna en del vätska först ur förpackningen. Att den är grynig har jag vant mig vid, trott att det är så gräddfil måste bli. För så har det ju alltid varit...

tills........ jag första gången med glädje testade Arlas ekologiska gräddfil. Oj så trevlig. Ingen vätska och så krämig, slät och framför allt god, tokgod.) Den har funnits ett bra tag så länge trodde jag att det är så ekologisk gräddfil blir. Att det är lyckliga kor som ger krämigheten. 

Men nyligen kom Milko med ekologisk gräddfil, likaså Gefleorten men nej inte alls samma produkt. Alltså räcker det inte med lyckliga kor enbart för resultatet. Var bara tvungen att höra med Arla, vad hemligheten är. Är ju inte helt säker på att de släppte på hemligheten, men de garanterade i alla fall att inget som inte finns deklarerat finns med. Så enligt Arla så beror den goda smaken och fina konsistensen på enkelt recept: KRAV-godkänd grädde och syrningskultur. Som det tillverkas gräddfil av i en process så pass skonsam, precis anpassad för denna produkten. Ja i bland räcker det inte bara med bra råvaror, utan behövs lite mer kärlek i processen också.

Har du inte testat Arlas så gör det!!!

4 kommentarer:

  1. Intressant.....
    Även jag reagerade på Milkos gräddfil förra veckan, men jag bara svor och tog inte itu med problemet som du gjorde....Jag muttrade "nu är den så där vedervärdigt vattnig igen"....Fattade inte att det berodde på olika märken. För mig har det blivit så att om jag står med två likvärdiga produkter från Arla och Milko har jag valt det senare av bara farten, det sitter liksom i att det är mer närproducerat.Så är det väl inte nått längre:(
    Vilket misstag...i fortsättningen blir det Arlas gräddfil!

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  3. Tänker precis som du ang närproducerat, men väljer allt oftare kvalitet före när det i båda fallen är ekologiska. När det gäller Milko så är det ju inte så himla nära längre heller:(

    SvaraRadera
  4. Det importeras en del av Arlas produkter till Åland. Om den här finns bland dem, så lovar jag att prova den!

    Hälsar Uffe/Pettas

    SvaraRadera