onsdag 26 januari 2011

Fredrik Hedlund & Assitenten



I Assistentens monter på Formex träffade jag, Fredrik Hedlund från Kocklandslaget. Fredrik är till vardags kökschef på Ekenäs Hotell på Sydkoster. På mässan lagades det Lammkorv från grunden med hjälp av Assistenten. Väldigt gott och trevligt!


Själv har jag ju en annan vanlig variant av assistent. Men har senaste tiden stött på allt fler i min omgivning som i stället valt just denna. Minns inte minst när min kollega plötsligt hade en. Under ett möte viskade hon i mitt öra att hon numera hade en alldeles egen assistent! Oj då tänkte jag. Fick jag sparken nu.) Men kunde snart andas ut. Sedan dess har jag sett massor av fördelar med den. Otroligt stor kapacitet, lätt att fylla på, släpper lätt från kanterna, massor av tillbehör osv. 


Men framför allt är den Svensk. Assistenten Original tillverkas i den lilla orten Ankarsrum, mitt emellan Västervik och Vimmerby. Motorn och det mesta av maskinen utvecklas, tillverkas och monteras i egen fabrik. I egna gjuteriet tillverkar de alla aluminiumdetaljer själva. Det som inte görs i egna fabriken, anlitar de företag i trakten att göra. Bland annat köps plastdetaljer, lackering, marknadsföringsmaterial och förpackningar av företag inom kommunen. Det imponerar på mig, stort. Närproducerat på riktigt! 
Dessutom har den fått bäst i test läs testet här>>
Redan 1940 lanserades Assistent® Original av Electrolux. Sedan 2010 har den en ännu starkare motor och finns nu i massor av färger. Kul tycker jag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar