fredag 12 november 2010

konsumentmakt


Är du som jag trött på dåliga varor i butikerna?

Klagar du?

Jag gör det ofta, verkligt ofta. I bland stöter man då på företag som tar det som en god hjälp till att hitta fel i sina led. Det är hedrande.

Men så stöter man i bland på de som inte alls vill höra något negativt. Som besvärat kastar ut en rabattkupong och sedan kastar det där besvärliga brevet i papperskorgen. Findus har en härlig syn på färskvaror, som jag gillar. De skördar färskt efter säsong och fryser in grönsaker inom 24 timmar, vissa så snart som inom 3 timmar. Det gör att jag ska kunna njuta av favoritgrönsakerna även off season, med lika mycket och tom. mer vitaminer än om de förvarats färska några dagar.

Men,
när jag för sjuttioåttonde gången i ordningen, öppnar grönsakspaketet och bara hittar is i paketet med frysskadade ärtor, tröttnar jag. Tänker att om jag vore Findus, skulle jag vilja veta att butikerna slavar med mina ypperliga varor så de för kunden upplevs som en sämre vara än vad som är min mening. 

Men så verkar det inte vara med Findus. Jag får ett långt brevsvar från Findus Konsumentkontakt där man berättar om fryskedjan från tillverkare till butik och kraven enligt livsmedelslagen. Sedan avslutar man med:

"Det är också viktigt att man har låg och jämn temperatur i sin egen frys. Det är tyvärr omöjligt för oss att kunna kontrollera att våra varor förvaras i rätt temperatur hela vägen till Konsumenten. Tydligen har Dina förpackningar vid något tillfälle utsatts för en allt för hög temperatur."

Ja, där fick jag mig en känga själv!! trots att jag är oskyldig

Med i brevet finns också kuponger för att ersätta de dåliga varorna. Visst det är ju bra att inte jag behöver stå för butikens missar. Men hallå! Vad gjordes för att förhindra att det händer igen? Inget. Man ville inte ens veta i vilken butik varan var köpt. Man lägger massor på marknadsföring av sin fina fryskedja men skiter i hur den slutar. Å butiken kan ju göra oerhörda tabbar, med tinade och omfrysta frysvaror, ändå ta fullt pris. Det är väl inte så vi vill ha det. Betalar jag för prima varor så ska de väl också vara prima, annars kan det vara för mig i alla fall.

Måste jag producera allt själv? Å ja är det fler med mig, så är det ju snart slut med jättar som bara sprutar ut varor utan att bry sig om som slutprodukten. Fast då får vi ju bara ett förbud om att odla själv, förståss. Så som det talas om långt där borta.

Nej, ta vara på din konsument makt
klaga lite du med, även om det inte går lika bra varje gång. Så vill jag tro att de flesta företag vill veta som något inte står rätt till med deras produkt

2 kommentarer:

  1. Som gammal miljö- och hälsoskyddsinspektör vet jag att det är stor skillnad mellan deklarationer och verklighet. Dagens EU-styrda värld, som vi lever i, tillåter inga stickprovskontroller, så ingen övervakar vad som egentligen sker i transportkedjan. Allt är baserat på självkontroll (HAACP)och att den fungerar.I sin självgodhet pekar de stora företagen på sin fryskedja och ger dig skulden för att varan är dålig i stället för att kolla sina rutiner och att alla följer dem. Det är uppenbart att någon länk har brustit. Anmäl det till miljö- och hälsoskyddet, så kanske de gör en uppföljning. Det kan endast ske efter en anmälan (skriftlig).
    Hälsar Uffe

    SvaraRadera
  2. Man måste vara på hela jävla tiden och bli ett gnälligt spöke, jag orkar inte vara min butiks skräckupplevelse men det är det enda som hjälper! Att i butik visa sitt missnöje genom handling å gnäll, om det sen är stora butiken i Åre hjälper ett gnäll ingenting. Alltså på producenten... Men ja.

    SvaraRadera