fredag 23 september 2011

Köttbaren

Besökte i lördagskväll Köttbaren. Namnet låter ju kanske inte så angenämnt i mina öron. Men angenämnt är just vad det var. En blandning av bar och butik, där tyngdpunkten ligger på kött. Här köper du prima styckningsdetaljer, marinader, dressingar och annat gott.

Kan hända att jag blev extra förtrollad av gamla minnen från tidiga jobb på Markurells Matbod och Knaust Bakficka. Bara det att här satt verkligen folk och myste i häftig miljö eller stod och hängde i baren. Kvällstid finns en barmeny där allt lockar. Testade Chillin som var så god att den kändes lite liten;) Bemötandet var topp, för ja, kallar man mig för Madame, så smälter jag!

Men framför allt kan du ta med dig färdiga långkok och prima kött hem och njuta av något gott under tiden!

Köttbaren hittar du på Tegnergatan 32, Stockholm runt hörnet på Grill

http://kottbaren.se

4 kommentarer:

  1. "Nä fan, se till att betala ordentligt för ordentliga varor, så slipper vi debatten."
    Bra sagt. Håller helt med.
    Vet du något om Köttbarens kött? Var det kommer ifrån och hur djuren togs hand om tills de blev mat? Eller tror du man får ärligt, och osnäsigt svar om man ringer och frågar?

    SvaraRadera
  2. Tänkte inte på det när jag var där, helt uppslukad av atmosfären tror jag. Senare har jag tyvärr fått veta att köttet där rest så långt som från Argentina, men är av yppersta kvalitet. Dvs djur som mått bra under tiden. Men oerhört onödigt tycker jag att det inte ska kunna vara svenskt kött på ett sådant ställe. Men det är tyvärr inte bara där utan en trend på Sveriges toppkrogar. Hoppas att det kan ändras. Det gör det också om vi bara frågar efter det. Jag gör det nästa gång!

    SvaraRadera
  3. Tack så mycket för svar! Helt snabbt också :]
    Jag har förstått det som att djur i Sydamerika lever på ett bra och ganska naturligt sätt (generellt sett). Så det kanske man kan supporta. Svenska, nöjda djur vore förstås ännu bättre. Jag tror jag ska fråga dem på Köttbaren, precis som du säger, så får de veta att det är flera av oss "köttätare" som tycker att sån't här är intressant och viktigt.

    SvaraRadera