onsdag 10 november 2010

Usch för ICAs Risgrynsgröt, för att inte tala om COOPs

ICAs färdiglagade risgrynsgröt innehåller Palmolja, Rapsolja, Kokosolja, emulgeringsämne, aromämne utöver det som är nödvändigt. COOPs en hel radda av E nummer och tillsatser, urk. Tror knappt mina ögon när jag läser innehållsförteckningen

De gör de trots att det redan finns ett märke i deras sortiment helt utan tillsatser. Okej, jag väljer ju själv vad jag köper, så då borde ju skräpet försvinna från hyllorna i långa loppet. Men se det är inte helt klart. För denna veckan finns inte Felix variant i en enda butik i Åre området. Massor av COOPs och ICAs däremot. Vilket på så sätt tvingar många att välja ett sämre alternativ, upprörande dåligt tycker jag.

För Felix variant däremot innehåller, risgryn, mjölk, socker och salt. Precis som om jag hade gjort den själv. Inga konstigheter, inga aromer, inga tillsatser eller konserveringsmedel. Långt i från så bra som hemmagjort, men helt okej, för tonåringen som inte har en timme på morgonen tex. Men då måste den ju finnas i butikerna!

2 kommentarer:

  1. Jag har noterat precis samma sak! ICAs egna varor innehåller ofta en massa tillsatser och i vår lilla lokala ICA så har de tyvärr bytt ut en stor mängd kända varor mot sina egna. På ett ICA maxi hittade jag dock Lecora KRAV-risgrynsgröt som enbart innehåller mjölk, ris, vatten, socker, smör och salt.
    /Erika i Stockholm

    SvaraRadera
  2. Hurra för Netto (som inte är direkt kända för brett sortiment i övrigt)
    Som enbart har Felix gröt!
    /Christian, Göteborg

    SvaraRadera